sadsad x
asdasd

VİTAMİN D - Güneşten gelen sağlık

24 Ocak 2021
VİTAMİN D - Güneşten gelen sağlık

Vitamin D , yağda çözünen ve vücutta depolanan sterol grubu bir vitamindir.En önemli kaynağı güneş ışınlarıdır.Özellikle yaz aylarında güneş ışınlarının dik geldiği 11:00-15: arası ,20-25 dakika güneşlenmek vücutta D vitamininin deri yoluyla sentezlenmesini sağlar. Ayrıca besin yoluyla , bitkisel ve hayvansal gıdalar olan balık-somon,uskumru,ton,lüfer- ; yumurta-özellikle sarısı- ;süt ve sütlü gıdalar ; tereyağ ; mantar tüketerek de D vitamini alabiliriz.

Vücutta en temel görevi kemikte ve kan dolaşımında yer alan kalsiyum miktarının ayarlanmasıdır. Ayrıca kan ve eklem fonksiyonlarında , sinir sisteminin çalışmasında , bağışıklık sisteminin güçlü olmasında D vitamini çok büyük rol oynar.
Vücutta ki D vitamini kan örneğinden analizlenir ve 25 ng/ml altı düşük olarak değerlendirilir. Bu doğrultuda analiz sonuçlarında doktor tarafından kontrolle tedavi yapılması gerekmektedir.

Vitaminler ; büyüme , gelişme , enerji metabolizması ,bağışıklık sisteminin düzenlenmesi gibi pek çok durumda önemli işlevi olan moleküllerdir.

D VİTAMİNİ VÜCUTTA NE İŞE YARAR?

  • *Vücutta kalsiyum ve fosfat dengelerini sağlayarak kemikleri güçlendiren bir moleküldür. Bağırsaklardan kalsiyum emilimini arttırıp kemiklerin mineralizasyonunda rol oynayan bir metabolizma ile işlev sağlar.
  • *Bağışıklık sisteminin düzenlenmesinde ve iltihaplanmayı azalttığına dair çalışmalar mevcuttur.
  • *Bu işlemleri tam olarak gerçekleştirebilmesi için K2 vitaminine ihtiyaç duymaktadır.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİNDE NE OLUR?

  • *D vitamini kalsiyum ve fosfat dengelerini sağladığı için ve bu mineraller kemik yapısında önemli rol oynadığından , D vitamini eksikliğinde kemiklerle ilgili iskelet sisteminde sıkıntılar ortaya çıkar.
  • Bu durum çocuklarda ‘raşitizm’ ; erişkinlerde ise ‘osteomalazi’ olarak ortaya çıkar. Bunda en belirgin yakında sırt, kalça ve bacaklarda meydana gelen ağrıdır. Ayrıca mevcut bir ‘osteoporoz’u (kemik erimesini) hızlandırır.
  • *Kalp-damar sistemi üzerinde , kalbin beslenmesinden sorumlu koroner damarlarda dolaşan kan akımı korunamaz. Normal D vitamini seviyesi ile damar sertleşmesi daha az olur.
  • *Bir başka çalışma olan grup psikiyatrik hastalıklar grubudur. Sürekli değişen ruh hali , depresyon kaygı bozuklukları ,uyku sorunları gibi problemlerde D vitamini eksikliğinin çalışması yapılmaktadır. Bu vitamin sinir hücrelerinin sağlıklı çalışması için önemli bir rol oynar.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİNİN NEDENLERİ NELERDİR?

  • *Yeterli miktarda güneş ışığı alamamak
  • *Sağlıksız bir hayat tarzı
  • *Sağlıksız beslenme
  • *D vitamininin sentezinin ve atılımının azalması
  • *Obezite
  • *Otoimmun hastalıklar , karaciğer ve böbrek hastaları
  • *Genetik hastalıklar

D VİTAMİNİNİN FAZLASI ZARARLI MIDIR?

Vücuda fazla miktarda D vitamini bulunması toksik etkileri de beraberinde getirir. Özellikle yağ dokusunda biriken D vitamininin vücuttan atılımı zordur. Suda çözünmediğinden zehirlenme riski yüksektir.

D vitamini toksisitesi şöyle gelişir: Fazla D vitamini ile bağırsaklardan emilen kalsiyum ile kanda kalsiyum seviyesi artar. Hiperkalsemi dediğimiz bu kanda aşırı kalsiyum yükselmesi ile 

  • Kardiyovasküler rahatsızlıklar gelişebilir. (EKG anormalleşmesi , kalpte ritim bozuklukları , hipertansiyon) 
  • Kemikler güçsüzleşir.
  • Böbrekte taş oluşumu gerçekleşebilir.
  • Hafızada sıkıntılar meydana gelebilir.
  • Mide bulantısı , kusma olabilir.

D VİTAMİNİ TÜKETİMİ GÜNLÜK NE KADARDIR?

  • Çocuklarda 400-600 IU arası değişir.
  • Erişkinlerde ise 800-1000IU arasıdır.
  • Ancak D vitamini kullanımı için mutlaka doktor veya eczacınıza danışın ve vücudunuzun ihtiyacından fazla tüketmeyin.

ÖNERİ OLARAK >

  1. ORZAX Ocean Vitamin D3 400IU 20 ml Oral Spray
  2. ORZAX Ocean Vitamin D3 1000 IU Drops 50 ml
  3. ORZAX Ocean Vitamin D3 600IU 20 ml Oral Spray
  4. NUTRAXIN Vitamin D3 Damla 10 ml
  5. NUTRAXIN Vitamin D3 1000 IU 120 Tablet

Sağlıkla kalın

Referanslar:
#turkosteoporozdergisi #journalagent #pubmed

T-Soft E-Ticaret Sistemleriyle Hazırlanmıştır.